woensdag 1 januari 2014

2014 wordt mijn jaar. Wordt het ook jouw jaar?

Aan het eind van het jaar maak ik net als vele anderen de balans op van het jaar dat achter me ligt. Daarbij kwam ik tot de conclusie dat ik dit jaar veel grote doelen heb behaald. Of 2014 dus een jaar wordt van relaxen en achterover hangen? Ik dacht het niet. Het behalen van mijn doelen heeft me namelijk duidelijk gemaakt dat ik tot veel meer in staat ben dan ik dacht. Ga het afgelopen jaar maar eens na voor jezelf, ik wed dat je jezelf ook verbaasd hebt op sommige momenten! Die positieve kracht die we allemaal in ons hebben, passie, ga ik dit jaar naar mijn hand zetten. Dat zijn grote woorden zul je misschien denken, maar waarom niet proberen het leven optimaal te benutten?

Doelen stellen en halen
Bij veel voornemens voor het nieuwe jaar zien we dat mensen enthousiast zijn voor een maand en vervolgens terugvallen op oude patronen. Gedragspatronen vormen we al vanaf ons eerste levensjaar, dus geen wonder dat we zo snel weer naar het oude, vertrouwde teruggaan. Interessant feit is echter dat het ons maar 21 dagen kost om een nieuwe gewoonte aan te leren. 21 dagen, nog geen maand dus! Hoe kun je die voornemens echter zo goed mogelijk organiseren?

Vaak willen we onszelf tot in de puntjes veranderen en alles tegelijk omgooien of zijn we juist ontmoedigd door eerdere ervaringen en maken we helemaal geen voornemens meer voor het komende jaar. Beide zijn erg begrijpelijk, maar het beste is de gulden middenweg. Maximaal 5 doelen stellen, maakt dat het haalbaar is om aan het eind van het jaar deze doelen als voldaan af te vinken. Deze doelen moeten concreet zijn en in korte, duidelijke en praktische handelingen onderverdeeld worden. Schrijf deze doelen altijd in een actieve vorm. 

Bijvoorbeeld: Dit jaar ga ik meer bewegen. 
Om dit onder te verdelen kun je bedenken wat je precies wilt doen aan beweging en hoe vaak.
Ik neem een sportabonnement en ga minimaal 2 keer in de week naar de fitness.
Ieder weekend ga ik minimaal 1 uur lopen.
Naar het winkelcentrum neem ik de fiets in plaats van de auto of het openbaar vervoer.
Etc.

Kort samengevat moet je dus maximaal 5 doelen opstellen in de actieve vorm (ik ga), onderverdelen in praktische handelingen en deze 21 dagen lang strikt volgen.

Levensstijl
In mijn leven is het alles of niets. Als ik ergens voor ga is dat voor 100%, zo niet, dan begin ik er niet eens aan. Al vele malen ben ik begonnen met gezond eten, waarbij ik de ene keer alles biologisch wilde en verder niets of totaal geen limonade meer mocht drinken of geen suiker meer mocht hebben, etc. Doorslaan is het goede woord voor mijn enthousiasme, maar dat weerhield me ook van het halen van mijn doelen. Het is zaak voor (niet alleen) mij, dat de gestelde doelen in mijn leefpatroon passen, zodat het automatisme wordt. Alleen door het toe-eigenen van leefpatronen is het mogelijk om de doelen als waarden te gaan zien waarnaar je leeft. Ga voor jezelf na waarom je de doelen hebt gesteld. Is het omdat je niet lekker in je vel zit? Meer zelfvertrouwen wil opbouwen? Of misschien omdat je lichaam protesteert tegen je ongezonde levensstijl? Zo kun je achterhalen welk deel van jouw persoonlijkheid je aanzet tot het willen behalen van dat doel en kun je je doel in het totaalplaatje plakken waar het hoort. Maak het onderdeel van je image, het zelfbeeld wat je wilt uitstralen.

Welke doelen ga jij behalen?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten