dinsdag 7 januari 2014

Alweer het voornemen om meer te bewegen? Dit is de laatste keer!

Je kent het gevoel vast wel dat ik heb. Voor nieuwjaar hangt de spanning in de lucht en is iedereen in opperste verwachting van het nieuwe jaar. Om middernacht tellen we met z'n allen af en barst klokslag 12 uur het gejuich los. Eindelijk 2014! Nu het echter precies een week later is, zijn we gewoon weer aan het werk en is het gewone leven weer begonnen. Zijn die verwachtingen voor dit jaar nog steeds zo hoog? Geen vrees, je kunt vele dromen waarmaken!

In de vorige blog '2014 wordt mijn jaar. Word het ook jouw jaar?' heb ik geschreven over hoe je het beste doelen / voornemens op kunt stellen. Daarbij werd duidelijk dat doelen alleen werken als je je leven ernaar inricht. Met het statement dat ik gemaakt heb in de titel van de blog, heb ik natuurlijk heel wat te bewijzen, vooral aan mezelf. Dit betekend  dat ik zo gezond mogelijk wil leven, zo sociaal mogelijk wil worden, optimaal wil genieten van kleine momenten en mijn eigenwaarde op wil krikken tot het punt dat ik tevreden ben. Om duidelijk te maken waarom al deze punten zo belangrijk voor me zijn, zal ik per blog 1 van de aspecten behandelen aan de hand van anekdotes en handige tips.

Sportfreak
Een veel voorkomend voornemen (tongtwister) is dat we meer willen gaan bewegen. Zelf ben ik al jaren abonnee bij een fitnesscentrum en ga daar ook graag heen. In december is het heerlijk rustig, want veel mensen komen niet rondom de feestdagen. Als ik dan echter begin januari binnenstap, lijkt er wel een plaatselijke overbevolking te zijn! Dit biedt een hoop nieuwe kansen op sociale contacten, maar de ervaring leert helaas dat de meesten rond maart/april alweer verdwenen zijn. Een veelgehoorde reden zijn dat het 'toch niets voor mij' is. Ik geef toe dat ik ook niet altijd zin heb en dat je na de eerste maanden een punt bereikt waarop je niet verder wilt gaan. Maar dit is precies het punt waarop je je wilskracht nodig hebt! Ben je namelijk door de zure appel heen, dan vraagt je lichaam om het sporten en is het je o zo dankbaar. Hoe komt dat eigenlijk?

Waarom moet iedereen zo nodig sporten?
Je lichaam heeft per dag minimaal een uur beweging nodig. Na een lange dag werken kan de moed je weleens in de schoenen zakken als je ook nog moet gaan sporten. Zodra je lichaam echter gewend is aan die lichamelijke bewening, floreert het erbij. Door de inspanning komen je hersens namelijk ook in beweging. Er worden stoffen aangemaakt, je hartslag wordt hoger en dat beïnvloed je gehele welzijn. Een van de stoffen die aangemaakt worden, is endorfine, ook wel gelukshormoon genoemd. Als je verliefd bent, kun je je zo onmetelijk vrolijk voelen, dat komt door datzelfde stofje wat aangemaakt wordt tijdens het sporten. Ook gaat je stresslevel omlaag, wordt je creatiever en wordt je reactievermogen sneller. Je lichaam komt door de beweging in een betere conditie, betere vorm (weg met dat feestdagenvet) en je krijgt meer energie. Om nog maar te zwijgen van de verschillende risico's die we verkleinen als we een gezond gewicht hebben. Je hart is namelijk een teer punt als het op overgewicht aankomt. Doordat je beter in je vel zit, straal je dat ook uit. Dit zul je merken, wat het gevoel nog meer versterkt en ga zo maar door. Als je eenmaal in die cirkel zit, komt u er niet zo snel meer uit!

Hoe maak je sporten leuk?
Als we aan sporten denken, denken we vaak alleen aan de inspanning, het zweten en de druk om regelmatig te gaan. Ook is er de misvatting dat op een sportschool alleen hele sportieve en slanke mensen komen. Laat me je uit de droom helpen, dat is absoluut niet zo. We kunnen naast fitness kiezen voor elke sport die ons aanspreekt, zoals zwemmen, yoga of kickboksen. Kies iets wat je aanspreekt, waar je vroeger als kind al plezier in had of iets wat je altijd al hebt willen doen. Eenmaal besloten wat je wilt, kun je deelnemen in groepslessen of individuele training volgen. De instructeur zal de passie voor zijn of haar vak op je over weten te brengen en het programma op jouw welzijn aanpassen. Deze persoonlijke begeleiding houdt je gemotiveerd en laat je je grenzen verkennen. Geen zin om alleen te gaan? Neem je partner of een vriend(in) mee. Krijg je niemand meegesleept? Geen zorgen, op de sportschool maak je snel genoeg contacten. Is dit eng voor je? Zie het dan als één van de uitdagingen voor dit jaar en pak het stapsgewijs aan. Wat ik zelf ook erg prettig vind naast fitness, is mijn programma aanpassen aan de seizoenen. Is het winter? Dan blijf ik fijn binnen en zoek af en toe het warme zwembad op om baantjes te trekken. In de lente is de fiets een uitmuntende vriend om uit de schuur te halen. Ga de natuur eens in en geniet van alle uitlopende bloemen, jonge dieren en de voorjaarszon en ga zo maar door!

Dat waren nogal wat voordelen van beweging en nu zie je waarschijnlijk ook in waarom dit bij het optimaliseren van het leven hoort. Hopelijk kun je straks weer tegen je uur sport aan of zet je eindelijk die stap om elke dag een uur te gaan lopen. Elk beetje beweging is beter dan het bankhangen, dus onderschat jezelf niet. Nu je weet hoe je het voor jezelf aantrekkelijker maakt, ga je voor eens en altijd beginnen en hoeft dit voornemen volgend jaar niet meer op je lijst, je doet het namelijk al! Mocht je nog vragen of ideeën hebben, laat het me weten!

2 opmerkingen:

  1. nice! your blog is very lovely and interesting. im glad if you visit my blog. too <3 keep in touch!

    xx
    beauthi.blogspot.com

    BeantwoordenVerwijderen